Home BestemmingenAfrikaBotswana 3 dagen op avontuur in de Okavango Delta in Botswana

3 dagen op avontuur in de Okavango Delta in Botswana

by Elisa van der Sluis

Een van de meest bijzondere gebieden van zuidelijk Afrika is de Okavango Delta. Gevormd door een rivier die de zee nooit bereikt, is dit de grootste binnenlandse delta ter wereld. Het is een echte wildernis, vol moerassen, riviertjes en natuurlijk wildlife. In dit blog vertel ik je alles over de 3 dagen die wij doorbrachten in de Okavango Delta.

Dag 1: Aankomst en een dromerige zonsondergang

In de Okavango Delta zijn verschillende kampen te vinden waar je kunt overnachten. Sommige zijn enkel bereikbaar per boot en andere, zoals ons kamp, enkel per 4×4 jeep. Bij een verzamelpunt worden we opgewacht door een medewerker, die ons dwars door het dichtbegroeide bos naar het kamp brengt. De rit is een avontuur op zich. De weg, als je het een weg kunt noemen, bestaat uit zand, hobbels en kuilen. Om de haverklap moeten we vol op de rem voor overstekend vee. Na een halfuur zandhappen en door elkaar te zijn geschud komen we aan bij ons kamp: de Nguma Island Lodge.

Bij aankomst krijgen we een briefing over de do’s en don’ts in en om het kamp. Zo is het niet toegestaan om het kamp te verlaten, dieren te voeren en afval achter te laten. Verder is er een restaurant, een bar en toilet- en doucheruimtes. Vervolgens worden we naar de tenten gebracht. Verrassend genoeg zijn het zeer ruime tenten met een stretcher! Daar waren we wel aan toe na nachten op een matje te hebben gelegen.

Lang kunnen we niet genieten van onze nieuwe slaapplek. Het is tegen het einde van de middag en dat betekent dat we op ontdekking gaan in de Okavango Delta! Een gids neemt ons met een bootje mee het water op. Daar genieten we van de natuur om ons heen, de stilte en de rust. Het is een vreemd, maar bijzonder fijn gevoel om afgesloten te zijn van de buitenwereld. Veel wildlife zien we niet, maar een paar prachtige vogels maken dit helemaal goed. Voor we terug keren naar het kamp zijn we nog getuige van een van de mooiste zonsondergangen die ik ooit heb gezien. Niet lang na het eten duiken we onze tent in, de volgende dag moeten we vroeg op!

Dag 2: De wildernis van de Okavango Delta in

De volgende ochtend moeten we extreem vroeg op. We trekken diep de Okavango Delta in voor een tocht per mokoro en een bushwalk. Twee dingen die je zeker niet op het heetst van de dag wilt doen. Het gebied is niet toegankelijk met auto’s en dus worden we wederom door onze gids met boot opgewacht. Hij brengt ons naar een eiland middenin de delta, waar we opgewacht worden door onze gidsen en hun mokoro’s.

De mokoro is een soort kano, gemaakt van een uitgeholde boomstam. Althans zo werd het vroeger gedaan. Wij varen namelijk in een kunststofversie, zodat er niet onnodig bomen worden gekapt. Meer dan twee mensen passen niet in de mokoro. De gidsen worden ook wel polers genoemd. Ze staan met een lange stok achterop de kano en besturen zo de boot. Even later varen we geruisloos door het hoge riet. We proberen zo min mogelijk te bewegen, want bij het minst of geringste kan de mokoro uit balans raken en omslaan. Onderweg zien we vooral veel vogels, zoals visarenden en ijsvogels. De omgeving is adembenemend mooi, de stilte op zijn minst indrukwekkend.

Wandeling door de wildernis

Na een, voor mijn gevoel, veel te korte tijd meren we aan op een eilandje. Twee van de polers nemen ons hier mee op een bushwalk. Tijdens deze wandeling vertellen de gidsen ons van alles over de omgeving en de dieren die er voorkomen. Zo komt onder andere de voltallige big five voor in het gebied, maar ook maar liefst 530 vogelsoorten en 155 reptielsoorten. In het gebied wonen maar weinig mensen en de mensen die er wonen leven in stammen die het gebied al vele jaren als hun thuis beschouwen. We wandelen door zeer dicht begroeide delen van het eiland. Het is er overweldigend groen! Wederom zien we niet heel veel dieren. Wel zien we sporen van olifanten en zebra’s, die nog heel vers zijn. Ze zijn dus wel degelijk in de buurt!

Na de wandeling genieten we aan de rand van het water van onze lunch. Een paar aapjes gluren nieuwsgierig naar ons vanuit de bomen. Na de lunch is het tijd om terug te keren naar het kamp, het is dan al aanzienlijk warmer geworden. We stappen weer in de mokoro’s die ons terugbrengen naar onze gids van het kamp. Onderweg genieten we nog van deze toch wel erg speciale tocht door de wildernis. Ook komen we een behoorlijk grote krokodil tegen, wat toch best angstaanjagend is als je in zo’n kwetsbaar bootje zit.

Een laatste wondermooie zonsondergang

We genieten van een rustige middag in het kamp. We doen een drankje, nemen een douche en rusten vooral lekker uit. Tot een paar aapjes besluiten wat leven in de brouwerij te brengen. Ineens zitten ze overal, in de bomen, rondom de bar, vlakbij de tenten. Zitten elkaar achterna, rollen over de grond en proberen eten te stelen. De tenten zitten gelukkig dicht en eigenlijk moeten we wel lachen om het hele schouwspel.

Aan het eind van de middag trommelt onze gids ons weer op voor een laatste tocht over het water. Zonsondergangen zoals die in de Okavango Delta zie je maar zelden en enthousiast stappen we weer in het bootje. Langzaam varen we langs het hoge riet. Deze maal zien we meer krokodillen. Prachtige dieren, maar ik krijg toch een beetje de kriebels van ze. Dan, als de lucht langzaam oranjerood begint te kleuren, stopt de boot in het midden van het water. De lucht is een stuk donkerder rood dan de avond ervoor, het is prachtig om te zien. Bijzonder ook hoe geen zonsondergang hetzelfde is. We gaan zo op in het moment dat het even duurt voor we door hebben dat er al de gehele tijd een krokodil naast onze boot ligt. Dat zoiets kan blijft toch ook wel een beetje apart.

Zodra het donker is keren we terug naar het kamp. De kokkin heeft weer een heerlijk avondmaal voorbereid, bestaande uit rijst, stoofpot en diverse groenten. Na het eten besluiten we nog een paar drankjes te doen met een paar medereizigers. Tsja, als het gezellig is dan vliegt de tijd natuurlijk ook. Licht aangeschoten kruipen we veel te laat onze slaapzak in. Voordeel is wel dat de combinatie alcohol en veel indrukken ervoor zorgen dat we binnen 2 minuten in een diepe slaap vallen.

Dag 3: afscheid nemen en op naar de volgende bestemming

De volgende ochtend genieten we van een uitgebreid ontbijt waarna het tijd is om onze spullen weer in te pakken. We lopen nog even langs de waterkant en genieten van het uitgestrekte uitzicht, de natuur en de serene rust die er heerst. Dat was misschien wel het fijnste aan de afgelopen dagen. Het afgesloten zijn van de buitenwereld, zonder internet, telefoons enzovoort. Het was al ontzettend gaaf om het gebied vanuit de lucht te ontdekken, maar hier kan niets tegenop. In mijzelf neem ik afscheid van de omgeving, het avontuur in de bush zit erop en ik ben maar wat blij dat we dit hebben gedaan.

Dan is het tijd om te gaan. We pakken onze spullen en gooien ze weer in de 4×4 jeep die ons terugbrengt naar het ontmoetingspunt. Deze keer ben ik iets beter voorbereid, ik zet vast mijn zonnebril op tegen het zand en trek een vestje aan die ik tot aan mijn nek dicht kan doen. Het duurde de eerste dag namelijk nogal even voor ik van al het zand af was. Al hobbelend keren we terug richting onze truck die ons naar de volgende bestemming zal brengen: de Caprivi regio in Namibië.

Zou jij een paar dagen compleet afgesloten van de buitenwereld kunnen zijn?

Ook lezen:

16 comments

Judith 23 november 2017 - 6:56 pm

Lijkt me heerlijk om een paar dagen can de buitenwereld afgesloten te zijn. Zeker in zo’n prachtig gebied. Genieten van de omgeving en de stilte. I’m in!
De bushwalk die ik maakte in het Krugerpark vond ik het mooiste van alle safari’s. Je bent dan echt een geheel met de dieren. Maar een toch in een mokoro lijkt me ook heel gaaf!

Elisa van der Sluis 1 december 2017 - 12:00 am

Die bushwalks in het Kruger zijn tof hé? Had precies hetzelfde gevoel, zo leuk!

Kelly 23 november 2017 - 8:02 pm

Wat een luxe…douches en toiletten. Wij hadden een gat in de grond, haha. Wij hebben overigens geen krokodillen gezien, maar wel nijlpaarden. Vond ik iets minder prettig want ik ben serieus bang voor nijlpaarden. Je voelt je zo nietig in die mokoro. Ik vond de Okavango Delta wel een van de hoogtepunten van onze reis.

Elisa van der Sluis 1 december 2017 - 12:01 am

Hihi, dat was bij ons eigenlijk ook de bedoeling. Door een overboeking kwamen in dit kamp terecht, helemaal niet vervelend 😉 Ik vond de Okavango ook echt supergaaf!

Martin 24 november 2017 - 9:22 pm

Wat gaaf! Ben er al eens met een vliegtuigje over heen gevlogen, maar volgend jaar wil ik zeker ook met een boot……hoewel….een krokodil NAAST de boot…brrr….en dan stil moeten blijven zitten en niet wegrennen…haha…spannend!! Wat een prachtige foto’s!

Elisa van der Sluis 1 december 2017 - 12:02 am

Haha, ja dat was zeker spannend! Maar wel onwijs leuk 🙂

Gabrielle 25 november 2017 - 9:47 am

Gaaf! Over de Okavango Delta heb ik veel geleerd tijdens mijn opleiding, het lijkt mij daarom bijzonder om er ooit eens heen te gaan.

Elisa van der Sluis 1 december 2017 - 12:03 am

O echt? Wat tof dat je daarover geleerd hebt. Dan moet je er wel een keer naartoe inderdaad!

ivonne 28 november 2017 - 8:57 am

Wat is het toch een gaaf park. Wij waren er, net als jij, ook een paar dagen en genoten. Die tocht in de mokoro vond ik super en ik herken het gevoel dat dit veel langer had mogen duren. Mij lijkt het wel wat om een paar dagen lang met de mokoro rond te varen. Prachtige foto’s. Ik wil terug!

Elisa van der Sluis 1 december 2017 - 12:04 am

Van mij had het ook uren mogen duren, vond dat zo gaaf! Ik wil ook terug!

Aniek 28 november 2017 - 10:02 am

Wat een gave foto’s! Ik zou wel een paar dagen afgesloten willen zijn van de buitenwereld. Ik kan me voorstellen dat je er nog wel langer wilde blijven om nog meer te ontdekken.

Elisa van der Sluis 1 december 2017 - 12:04 am

Dank je wel! Het is echt een unieke ervaring, geweldig om mee te mogen maken 🙂

Diana 28 november 2017 - 1:10 pm

Met mijn sociaal-media verslaving kan ik zeker wel een maand op deze plek afwezen zijn van internet. Wat een prachtige plek om door te brengen. Ook al dat wild-life wat je tegen komt. Wauw!

Leuk is ook dat wij de zelfde soort tent hadden tijdens mijn avontuur in Zambia.

Elisa van der Sluis 1 december 2017 - 12:05 am

Grappig dat we dezelfde soort tent hadden, volgens mij zijn deze wel het meest gangbaar. Vond ze prima om in te slapen. In de Okavango ben je zo afgekickt haha, maar als je thuis ben zit je zo weer op het oude niveau. Trust me 😉

Carolien 29 november 2017 - 7:41 pm

Lijkt me een erg mooi gebied! Echt iets voor ons ook. Kon je je camera wel meenemen in dat bootje? Jammer dat je weinig ‘groot’wildlife zag, maar die vogels maken wel veel goed, die zijn ook prachtig!

Elisa van der Sluis 1 december 2017 - 12:06 am

Ik vond het vooral jammer dat we geen nijlpaarden zagen, we hoorden ze wel heel veel maar geen 1 gezien. Ach, het blijven wilde dieren en je kunt niet alles hebben. Camera kan prima mee in het bootje. Geen onverwachte bewegingen maken, dan ligt ie in de Delta 😉