Home BestemmingenMidden OostenDubai Dubai in een dag: route, tips & informatie

Dubai in een dag: route, tips & informatie

by Elisa van der Sluis

Dubai in een dag: wat kun je doen in 24 uur Dubai? Als je met luchtvaartmaatschappij Emirates naar Azië vliegt, maak je hoogstwaarschijnlijk een tussenlanding in Dubai. Wij maakten hier handig gebruik van, door deze (gratis) om te zetten naar een stopover van een dag. Zo konden we onze reis door Thailand leuk combineren met een kort bezoekje aan deze stad. Onze dag zag er als volgt uit:

07.00

Op het vliegveld ging alles enorm snel. In nog geen drie kwartier waren we geland, hadden we onze koffers en waren we de douane gepasseerd. Op naar een taxi dus. Er stond een kleine rij bij de taxistandplaats, maar dit was zo goed geregeld dat ook wij vijf minuten later in de taxi naar ons hotel zaten. Ik had verwacht dat wij de kamer nog niet in zouden mogen, maar het tegendeel bleek waar. We hadden in het vliegtuig nog geen uur geslapen, dus we waren erg blij dat we direct naar onze kamer konden en besloten om eerst even een uurtje of twee slaap te pakken.

09.30

Iets meer uitgerust en weer helemaal fris pakten we een taxi naar Souk Madinat. Dit winkelcentrum is geheel in Arabische stijl gebouwd en er zijn talloze winkeltjes met leuke souvenirtjes zoals tapijten, lampjes, waterpijpen en schilderijen. Heel erg leuk om een poosje doorheen te wandelen. Buiten is het een waar paradijsje, er is een grote waterpartij waar je met een abra overheen kunt varen en vanaf de terrasjes heb je een prachtig uitzicht over het hele complex en de Burj al Arab.

Soukh Madinat

12.00

Helaas was ons budget net niet groot genoeg om te lunchen in het zevensterrenhotel Burj al Arab en dus namen de taxi naar de Dubai Mall. Met 1200 winkels is een middagje natuurlijk veel te kort om het hele winkelcentrum te zien, maar het blijft leuk om hier te shoppen. Voor de lunch gingen we naar de foodcourt waar we een lekkere ongezonde hamburger oppeuzelden. Vervolgens gingen we nog even verder shoppen en gingen we naar buiten om de Burj Khalifa te bewonderen.

15.00

In de Dubai Mall staat ook het grootste aquarium ter wereld, het Dubai Aquarium. Het maakt onderdeel uit van de Underwater Zoo en hoewel je het prima van buitenaf kan zien, leek het ons wel leuk om binnen te gaan kijken. Het aquarium bevat ruim tien miljoen liter water en heeft een afmeting van 32 bij 8 meter. Er zwemmen zo’n 30.000 vissen. Binnen in de Underwater Zoo wandelden we eerst door de tunnel in het aquarium. We zagen hier de meest uiteenlopende vissoorten, onder andere haaien, roggen en murenen, van heel dichtbij. Verder zagen we verschillende aquaria met daarin spinkrabben, schildpadden, meervallen, kwallen en zeesterren. Ook waren er verschillende verblijven met pinguïns, kameleons, vleermuizen en zelfs krokodillen. Vooral vanwege de diersoorten die je normaal niet tegenkomt, vond ik het erg leuk om een keer gezien te hebben.

Dubai Aquarium 1

Dubai Aquarium 2

Dubai Aquarium 3

18.00

Terug naar de foodcourt, deze keer voor het avondeten. We gingen voor een Libische maaltijd, wat het precies was ben ik kwijt, maar het smaakte prima. Daarna gingen we naar buiten om de beroemde fonteinshow te zien. Het kan weer niet missen, dit is de duurste en grootste fonteinshow ter wereld. Het was behoorlijk druk, dus we moesten even zoeken naar een plekje om de show te kunnen zien. De show zelf was behoorlijk indrukwekkend, alles gaat exact op de maat van de muziek en het water spuit enorm hoog.

20.00

Na de fonteinshow waren we toch echt wel op van de slaap en besloten we terug te gaan naar ons hotel. We dronken nog even een drankje op het dakterras, kletsten nog wat na over alles wat we hadden gezien en doken daarna vroeg in bed. De volgende ochtend vlogen we door naar Bangkok.

Dubai in een dag. Het is te doen en absoluut leuk om als stopover te boeken, al kan je natuurlijk niet alles zien. Maak een planning met een aantal highlights die je graag wil zien. Als je, net als ons, maar een dag de tijd hebt zou ik me voorbereiden op een leuke maar zeer vermoeiende dag. Mocht je de mogelijkheid hebben om meerdere dagen te gaan, zou ik dat zeker doen.

Meer tips: Zo hou je een citytrip Dubai goedkoop

Ook lezen:

2 comments

Anita - Reisvlinder.nl 24 februari 2016 - 2:44 pm

Leuk! Ik had een stopover van ongeveer 38 uur, dus heb net iets meer kunnen zien. Mijn hotel lag in het oude deel van Dubai, dus daar heb ik de souks bezocht en een tijdje langs de Dubai Creek geslenterd. En natuurlijk even naar het strand geweest. Ik had ook nog wel een woenstijnsafari willen doen, maar dan werd het allemaal zo’n gehaast…

elisavandersluis 24 februari 2016 - 6:39 pm

Had het gelezen ja! 🙂 Iets meer tijd is echt wel beter hoor. Ik was helemaal kapot aan het einde van de dag, maar het was het waard! Woestijnsafari is heel erg leuk, heb ik tijdens mijn eerste bezoek aan Dubai gedaan!