Home BestemmingenAziëJapan Nara: tempels, pagodes en 1200 heilige herten

Nara: tempels, pagodes en 1200 heilige herten

by Elisa van der Sluis

Als er één plek is in Japan die ik maar wat graag wilde bezoeken, dan was het wel Nara. In deze voormalige Japanse hoofdstad vind je namelijk maar liefst 8 werelderfgoedplekken, een reusachtig boeddhabeeld, het grootste houten bouwwerk ter wereld én natuurlijk de 1200 heilige hertjes.

Vanuit Kyoto reisden we door naar Nara, waar we 1 nacht verbleven. De meeste mensen kiezen ervoor om Nara als dagtrip vanuit Kyoto te doen, ons leek het wel relaxed om na een dagje tempelhoppen meteen ons hotel in te kunnen duiken. Bleek een goede keuze, want het was veruit het beste hotel waar we geslapen hebben in Japan. Maar daarover later meer.

Nara in het kort

Nara werd in het jaar 710 de eerste vaste hoofdstad van Japan. Voor dit jaar had Japan geen vaste hoofdstad, omdat deze volgens het Shinto-geloof verplaatst moest worden nadat de keizer overleed. In de jaren dat Nara de hoofdstad werd het uiterlijk van de stad compleet veranderd. Een verbouwing waarbij Chinese invloeden een glansrijke hoofdrol speelden. Uiteindelijk zorgde de toenemende macht van de Boeddhistische kloosters ervoor dat de hoofdstad in 784 wederom werd verplaatst, naar Nagaoka en 10 jaar later naar Kyoto. Nara is één van de oudste steden van Japan en je vind er vandaag de dag nog steeds veel van de oorspronkelijke tempels en gebouwen terug.

1200 heilige hertjes

De beroemdste inwoners van zijn natuurlijk de 1200 hertjes die in het park Nara-Koen rondlopen. Nadat de god Takemikazuchi de stad bezocht werden de herten heilig verklaard. Tot 1637 kon je zelfs de doodstraf krijgen als je een hert doodde! Na de Tweede Wereldoorlog verloren de dieren hun heilige status en tegenwoordig worden ze als nationaal goed beschouwd. Heilig of niet, leuk zijn ze wel. Ze wandelen werkelijk overal rond, duiken op tussen de vele lantaarns, luieren in de zon of grazend op een grasveld.

Je kunt de hertjes voeren met speciale hertenkoekjes die in het park verkocht worden. De hertjes weten dat natuurlijk dondersgoed en hoewel ze over het algemeen vriendelijk zijn, wil er nog wel eens 1 brutaal aan je jas of tas sabbelen. Ook wij kochten een pakjes koekjes, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er toch een wat ongemakkelijk gevoel aan overhield.

herten Nara

sikahert

herten voeren Nara

herten koekjes Nara

De Todai-Ji bewonderen

De eerste tempel die we in Nara bezoeken is misschien wel meteen de meest indrukwekkende: Todai-Ji. Deze tempel is het grootste houten bouwwerk ter wereld en is één van de 8 Werelderfgoedplekken in Nara. Binnen in de gigantische hal zien we zijn imposante bewoner: Daibutsu, oftewel the Great Buddha. Dit beeld is maar liefst 16 meter hoog en gemaakt van zo’n 437 ton brons en 137 kilo goud. Het is op zijn minst indrukwekkend te noemen en we kijken onze ogen dan ook uit in deze prachtige tempel.

Sprookjesachtige sferen bij Kasuga Taisha

Onze volgende stop was de tempel Kasuga Taisha. Na de drukte bij Todai-Ji was het hier vooral een serene rust die overheerste. Het lange pad naar deze tempel wordt geflankeerd door honderden stenen lantaarns, waar af en toe een hertje zich laat zien. Alsof we in een sprookje waren belandt. De tempel zelf vond ik minder indrukwekkend, maar het pad ernaartoe is werkelijk magisch.

De pagodes van Kofuku-Ji tempel

Tegen zonsondergang wandelen we het park uit, in de richting van Kofuku-Ji tempel. Deze tempel is vooral bekend vanwege haar pagode, die met 5 verdiepingen de op twee na hoogste van Japan is. Wederom een prachtig bouwwerk, die je niet kan en mag missen. Een stukje verderop kwamen we bij een tweede pagode. Deze was met 3 verdiepingen een stuk kleiner, maar zeker niet minder mooi.

Hotel Pagoda

In Nara verbleven wij 1 nacht in Hotel Pagoda. Vooraf twijfelden we of in Nara zouden overnachten of Nara als dagtrip zouden bezoeken. Uiteindelijk was ik erg blij dat we voor een overnachting kozen. Dit was namelijk het fijnste hotel waar we deze reis geslapen hebben. De kamers zijn modern en redelijk luxe, met een groot ligbad om ’s avonds lekker in bij te komen. Het fijnste aan dit hotel? Het bed! Een heerlijk groot, zacht bed. Hiervoor hadden we namelijk enkel op keiharde matrassen (of matjes) gelegen en staken Liam’s voeten elke nacht over de bedrand. Geen ramp, maar we waren toch wel erg gelukkig toen we ’s avonds in dit bed kropen.

Praktische tips:

– Nara is prima als dagtrip te bezoeken vanuit zowel Kyoto als Osaka, de reis duurt ongeveer een uurtje.

– Wil je er liever een nachtje blijven dan boek je in Hotel Pagoda een kamer voor zo’n 80 euro per nacht, maar er zijn nog veel meer hotels te vinden.

– Lekker eten doe je in de hoofdstraat, die lijnrecht van het station naar het park loopt.

– Het park is gratis te bezoeken, maar voor sommige tempels en tuinen dien je een kleine entree te betalen. Dit kost echter niet meer als een paar euro.

– Hou je tas en jas dicht in verband met de hertjes die nog wel eens bij je op zoek willen gaan naar eten.

Ook lezen:

10 comments

Sabine 26 juli 2017 - 4:28 pm

Heel mooi en interessant! Nooit eerder van heilige herten gehoord haha 😀

Elisa van der Sluis 1 augustus 2017 - 12:59 pm

Hihi en ze zijn zo schattig!!

Narelle | wegvanhetnoorden.nl 27 juli 2017 - 2:27 pm

Wat is het mooi daar! Zo leuk, al die hertjes 🙂

Elisa van der Sluis 1 augustus 2017 - 12:59 pm

Bijzonder he? Vond dit (samen met Kyoto) echt de leukste plek om te bezoeken in Japan. Zoveel fijne herinneringen aan 🙂

Edith 27 juli 2017 - 4:47 pm

Wat een leuk artikel! De heilige hertjes ben ik vaker in blogs en op foto’s tegengekomen, maar ik wist niet dat er ook zoveel tempels in Nara te vinden zijn. En ik moest stiekem even lachen over de te korte bedden 😉

Elisa van der Sluis 1 augustus 2017 - 1:00 pm

Ohh ja die bedden, ik had echt een beetje medelijden met Liam hihi. En dank je wel voor je compliment!

Sigrid | My Travel Secret 28 juli 2017 - 11:59 am

Oooh wil zo graag nog naar Japan en zeker naar deze plek. Die hertjes zijn zo schattig <3

Elisa van der Sluis 1 augustus 2017 - 1:00 pm

Japan is onwijs tof, dus ik zeg doen! En dan zeker de hertjes niet overslaan!

Jenny 30 juli 2017 - 9:50 am

Ik heb al veel over dit complex gezien en gelezen – het lijkt me echt prachtig! Helaas ben ik nog nooit in Japan geweest.

Maar die brutale hertjes…. Brrrr.

Elisa van der Sluis 1 augustus 2017 - 1:03 pm

Hihi, ze vallen wel mee hoor. Ze bijten niet, is meer dat ze je aandacht proberen te trekken. Japan is verder ook wel echt een bijzonder land om doorheen te reizen. Valt eigenlijk met niets te vergelijken, heel tof.