Home ReisinspiratieReisroutes Roadtrip Florida: onze route door the sunshine state

Roadtrip Florida: onze route door the sunshine state

by Elisa van der Sluis
Roadtrip Florida

Een roadtrip Florida staat garant voor plezier, lekker weer en een hoop mooie plekken om te bezoeken. Maar hoe kies je de perfecte route uit in een staat waar zoveel toffe dingen te doen zijn? Dit wordt de route voor onze 12 daagse rondreis door Florida.

Startpunt: Orlando – 3 dagen

Orlando staat bekend als de fun capital of the world. Hier vind je een groot aantal pretparken bij elkaar, waaronder Universal Studios en Universal Islands of Adventure. Wij komen in de avond aan in Orlando, waardoor de 1e dag dus eigenlijk komt te vervallen. Vervolgens hebben we 2 volle dagen de tijd in de stad zelf. Op de eerste dag hebben we niets gepland. Misschien gaan we shoppen of gaan we een airboatride doen bij Boggy Creek. Gewoon lekker relaxed, niks moet en alles kan. De tweede dag bezoeken we Universal Studios Orlando. Eerder bezochten we ook Universal Studios Japan in Osaka en dat vonden we zo’n tof park dat we dit niet wilden overslaan.

Disney World Orlando – 2 dagen

In Orlando vind je natuurlijk ook het welbekende pretpark Walt Disney World. Hier verblijven wij 2 dagen / 2 nachten. In eerste instantie hadden we ons hotel in Orlando al geboekt voor 5 dagen en zouden we van daaruit ook Disney World bezoeken. Later bleek een verblijf in 1 van Disney’s value resorts even duur te zijn plus dat je er gebruik kan maken van fijne extra’s zoals extra tijd in de parken en het vooraf boeken van fastpassen. Bij het hotel parkeren we gratis onze auto en vervoer naar de parken is ook inbegrepen. Voor ons een reden om onze bestaande boeking om te boeken en deze twee overnachtingen bij Disney zelf te regelen. Onze bestaande boeking konden we trouwens kosteloos omboeken.

Naples – 2 dagen

Vervolgens rijden we door naar Naples, een mooi stadje aan de westkust van Florida. Deze plaats staat vooral bekend om het mooie strand en de dolfijnen die je vanaf de pier kan spotten. Wellicht dat we ook nog op en neer naar Sanibel Island rijden. Naples is trouwens de perfecte plek om te overnachten op doorreis naar de Everglades, een plek die je naar mijn mening sowieso niet mag overslaan tijdens een roadtrip Florida.

Everglades – 1 dag

Na Naples volgen we route 41, oftewel de Tamiami trail. Deze route gaat dwars door de Everglades. Hier hopen we natuurlijk de Amerikaanse alligator en Amerikaanse krokodil te zien, het is immers de enige plek waar deze 2 soorten samen in 1 gebied leven. Het is een prachtig gebied voor natuurliefhebbers, vol mangrovebossen en uitgestrekte moerassen. We willen zoveel mogelijk van het park zien en zullen er dus vroeg op uit trekken. Ik ben heel benieuwd wat we allemaal tegen zullen komen.

The Florida Keys – 4 dagen

Tot slot bezoeken we nog de Florida Keys. Dit kleine groepje eilanden in het zuiden van Florida heeft 8 jaar geleden compleet mijn hart gestolen. Het is er heerlijk toeven en er is ontzettend veel te zien en te doen. Ook hier willen we veel zien. We zullen onder andere Key West bezoeken en op zoek gaan naar de schattige Key deer, een hertsensoort die alleen op de Keys voorkomt. Daarnaast willen we hier nog even lekker luieren voor we weer terug naar huis moeten, vandaar dat we hier ruim de tijd nemen.

Eindpunt: Luchthaven Miami

Vanuit de Florida Keys rijden wij direct door naar de luchthaven van Miami. De stad zelf zullen we niet bezoeken. Dat is een hele bewuste keuze geweest. Acht jaar geleden bezocht ik de stad en mij viel het erg tegen. Ik vond de sfeer niets en qua bezienswaardigheden vond ik er persoonlijk ook niet veel aan. Mooie stranden vind je overal wel in Florida, dat vond ik dus ook geen reden om naar Miami te gaan. Even hebben we er nog aan gedacht om de stad een tweede kans te geven, maar uiteindelijk besloten we toch om lekker ruim de tijd op de Keys te nemen. Hadden we langer de tijd gehad hadden we er waarschijnlijk wel een nachtje in Miami aan vastgeplakt.

Onze route in het kort

Orlando – 3 dagen
Disney World – 2 dagen
Naples – 2 dagen
Everglades – 1 dag
The Florida Keys – 4 dagen

Totale reisafstand: +/- 1000 kilometer

Roadtrip Florida – de voorbereidingen

Een roadtrip Florida, vooral wanneer je net als ons kort de tijd hebt, vraagt wel enige voorbereidingen. Zo is het heel belangrijk dat je van te voren je ESTA voor Amerika hebt geregeld. Zonder deze elektronische reistoestemming mag je niet naar de USA reizen, oftewel je mag niet eens aan boord van het vliegtuig.

Gezien wij niet zo heel lang de tijd hebben vonden wij het ook belangrijk om vooraf onze route kiezen en de accommodaties te boeken. Wanneer je in hoogseizoen reist is het trouwens ook een goed idee om van te voren je route te bepalen en accommodaties vast te leggen. Tot slot is het fijn om vooraf de autohuur te regelen. Vaak is dit goedkoper dan wanneer je dit ter plaatse nog moet doen. Wij boekten trouwens een fly-drive bij TUI tijdens een hele fijne aanbieding. Het loont dus om hiernaar te kijken en te vergelijken met losse vliegtickets en autohuur.

Heb jij al eens een roadtrip Florida gedaan? Heb je nog een leuke aanvullende tip?

Ook lezen:

4 comments

Mei Qi 18 augustus 2018 - 2:47 pm

Ooh dat lijkt me geweldig!! Ik heb nog nooit een roadtrip gedaan, maar ik zou het graag eens willen doen!!

Elisa van der Sluis 19 augustus 2018 - 10:12 pm

Florida was 8 jaar geleden mijn eerste roadtrip, ga nu voor de 2e keer. Ik raad het je echt aan, vooral als je het een keertje uit wilt proberen!

Ann - reisblog wANNderful 18 augustus 2018 - 3:17 pm

In Naples is de pier vorig jaar door orkaan Irma vernietigd, ik weet niet of hij al hersteld zal zijn. In april was hij nog helemaal afgesloten. En Miami, tja, drukke stad natuurlijk, maar wij hadden een leuke tocht met de hoponhopoff- bus. Wynwood art district vond ik echt de moeite, net als de artdeco- wandeling op South Beach. Naar Vizcaya wil ik ooit ook nog gaan. Maar de Everglades en de Keys vond ik het mooist omdat je daar zo dicht bij de natuur bent.

Elisa van der Sluis 19 augustus 2018 - 10:14 pm

Ik heb het even opgezocht en in juli is de pier deels open gegaan. Als he goed is dan is hij nu weer helemaal open. Dus hopelijk hebben we mazzel en anders is het pech ;-). Ik heb hetzelfde met de Everglades en de Keys, zulke mooie plekken <3.