Home TipsPersoonlijk Terugblik 2017: alle reizen op een rij

Terugblik 2017: alle reizen op een rij

by Elisa van der Sluis

Het is de laatste dag van het jaar. Wauw. Elk jaar zeg ik het weer, maar de tijd gaat echt veel te snel. Gelukkig kunnen we terug kijken op een onwijs mooi jaar. Het was een jaar waarin er veel gebeurde en die we op een onwijs mooie manier afsloten (wij gaan trouwen!!!). Ook maakten we een aantal hele mooie en leuke reizen en die heb ik voor je op een rijtje gezet.

Januari – De Ardennen, België

Ons reisjaar trapten we af met een weekendje in de Ardennen. We verbleven in een prachtige accommodatie, namelijk een heus kasteel! Heel gaaf om een paar nachtjes te verblijven. Van te voren hoopte ik al op sneeuw en ik was dan ook erg blij toen bleek dat er daadwerkelijk sneeuw lag! In een paar dagen deden we een mini roadtrip door de Ardennen, waarbij we verschillende mooie plaatsjes bezochten. De Ardennen vind ik echt een heerlijke plek om een paar dagen helemaal weg te zijn van de dagelijkse drukte.

April – Japan

Tussen Januari en April was het vrij rustig. Natuurlijk gingen we wel wat dagjes weg en wandelden we veel, maar een echte reis stond niet op de planning. In april wel! Japan was een droom die in vervulling ging, al tijden wilde ik naar dit bijzondere land. Bijzonder was het zeker. We zagen de bloei van de kersenbomen en de vieringen die hierbij horen. Zagen prachtige tempels, de één nog indrukwekkender dan de ander. Raakten verdwaald in Tokyo en wilden verdwalen in de Japanse Alpen. We werden verliefd op de mooie natuur en de schattige Japanse sneeuwaapjes. Japan is een land apart en met niets te vergelijken. En ooit gaan we terug om de herfstkleuren te bekijken.

Juni – Edinburgh

Samen met mijn moeder ging ik in juni naar Edinburgh. Ik ben altijd dol op Britse steden en probeer elk jaar wel een keer die kant op te gaan. In Edinburgh waren we nog nooit geweest en het bleek een enorm toffe stad te zijn. Prachtige gebouwen, sfeervolle straten en voldoende bezienswaardigheden om je een paar dagen goed te vermaken. Vooral in het schilderachtige Dean Village keken we onze ogen uit!

September / oktober – Zuid Afrika, Botswana, Namibië en Zimbabwe

In september stond er een hele toffe reis op de planning, 1 waar we al heel lang naar uitkeken. We gingen namelijk naar zuidelijk Afrika en maakten een rondreis door maar liefst 4 landen! Zuid Afrika kenden we natuurlijk al, maar Botswana en Zimbabwe waren ook werkelijk adembenemend mooi. Voor het eerst gingen we kamperen, werden wakker met schorpioenen onder de tent, maar sliepen op de meest mooie plekken. Zagen volop wildlife en genoten van de natuur bij onder andere de Victoria Watervallen. Namibië bezochten we eigenlijk te kort om er echt iets over te zeggen, we waren er namelijk maar 1 dag. Maar deze dag in de Caprivi regio zorgde er wel voor dat we nu enorm nieuwsgierig zijn naar de rest van het land!

December – Nationaal park de Eifel, Duitsland

Ons laatste reisje van het jaar ging naar de Eifel NP in Duitsland. Ook een trip waar we met een lach op terugkijken, al was het alleen maar vanwege het feit dat we maar liefst 8 (!) uur over de terugreis hebben gedaan. Wij gingen namelijk naar huis op de dag dat er in Nederland code rood was uitgeroepen vanwege de sneeuw. Over sneeuw gesproken, dat lag er volop in de Eifel. Het veranderde het landschap in een waar winterwonderland en dat was behoorlijk genieten! Ook gingen we een dagje naar Phantasialand wat op dat moment volledig in kerstsfeer was. Enorm leuk en gezellig!

Nederland

Gedurende het hele jaar bezochten we natuurlijk ook diverse plekken in Nederland. Zo ging ik samen met mijn moeder een dag naar Utrecht. Utrecht vind ik altijd bijzonder sfeervol en onwijs leuk om een dagje erop uit te gaan. In Rotterdam vierde ik feest tijdens het Chinees nieuwjaar, wat onwijs tof was om mee te maken. Ook hingen we een dag de toerist uit in Delft, een absolute aanrader als je er nog nooit bent geweest! Diverse malen maakten we mooie wandelingen en ook waren we regelmatige aan de Zuid Hollandse kust te vinden. Het hoogtepunt was echter ons bezoek aan Nationaal Park de Hoge Veluwe begin september. De heide stond in bloei en kleurde de heuvels van de Posbank prachtig paars. Ook zagen we herten en wilde zwijnen, zo leuk! Toch vind ik altijd dat we eigenlijk veel te weinig in eigen land doen, of sowieso in Europa. Iets waar ik komend jaar verandering in ga brengen!

De feiten op een rij:

Aantal bezochte landen:            9
Waarvan nieuwe landen:           6
Aantal vliegreizen:                      7
Aantal stempels in paspoort:   15 (mede omdat we Botswana een paar keer doorkruisten)
Gemaakte kilometers:                +/- 30.000 km
Gemaakte foto’s:                         +/- 5500

Qua reizen was 2017 een prachtig jaar voor ons. Natuurlijk blijven we gebonden aan onze vrije dagen waardoor plannen voor ons echt wel een ding is. Zo waren we enkel aan de reis door Afrika al 4 weken kwijt en dan gaat het hard. Toch hebben we heel wat gedaan en gezien het afgelopen jaar en eigenlijk was elke reis een succes. Ondanks het tegenvallende weer soms, want sneeuw en regen liepen toch echt wel als een rode draad door al onze reizen. Zelfs in Afrika stonden we een keer in de stromende regen onze tent op te zetten! Op dit moment ben ik vooral heel benieuwd wat 2018 ons gaat brengen, maar daar vertel ik je binnenkort meer over!

Over welke reis die wij het afgelopen jaar maakten zou jij graag meer willen lezen?

Ook lezen:

9 comments

Sabine 31 december 2017 - 9:59 pm

En ik maar wachten op dat artikel over het aanzoek haha 😛 Maar echt wat een prachtige reizen heb je gemaakt! Die in zuidelijk Afrika lijkt me zo gaaf, ik wil al die dieren ooit nog eens zien! Fijne jaarwisseling gewenst en natuurlijk een fantastisch 2018!

Aniek 1 januari 2018 - 11:49 am

Ik ben zo jaloers op jullie reis naar Japan! Iedere keer als ik een foto van de bloeiende kersenbomen zie wil ik daar naartoe gaan 🙂 Oké, en Zuid Afrika, Botswana, Namibië en Zimbabwe is natuurlijk ook ontzettend gaaf.

Kelly 1 januari 2018 - 4:55 pm

Wat een geweldige bestemmingen hebben jullie bezocht zeg! Ik had ook zo ontzettend veel stempels na mijn reis door Zuidelijk-Afrika (Zuid-Afrika, Namibië, Botswana, Zimbabwe en Zambia) omdat we meerdere keren diverse grensposten voorbij zagen komen 🙂 Japan staat ook nog heel hoog op mijn lijst. Zoals het er nu naar uit ziet, heb ik in oktober drie weken vrij dus wie weet. Japan of Marokko…verschil moet er zijn, haha. Edinburgh wil ik misschien in juni naar toe.

Marjolein 2 januari 2018 - 5:05 pm

Wat een prachtige bestemmingen heb je bezocht in 2017! Japan en Afrika klinken erg goed. En wat een stempels heb je gekregen in je paspoort. Bij mij staan daar echt 2 ofzo in 😉 Op naar nog een mooi reisjaar!

Martin 5 januari 2018 - 9:30 am

Wat een mooie reizen en wat gaat de tijd toch snel! Ik kan me je Japan foto’s nog goed herinneren, maar dat was al weer April vorig jaar! De tijd gaat veel te snel inderdaad,

Carolien 6 januari 2018 - 3:56 pm

Wat een fijn jaar met twee grote reizen! En toch, die foto van die zwijnen op de Veluwe vind ik net zo leuk eigenlijk als de dieren in Afrika. Je hoeft niet ver weg (maar leuk is het wel). En nog gefeliciteerd met je aanstaande huwelijk.

Rowan 10 januari 2018 - 4:09 pm

Wat een fijn reisjaar heb jij achter de rug zeg! En dan ook nog eens met twee verre reizen, zo gaaf! Heerlijk om alle foto’s nog eens op een rij te zien! Op naar een mooi en reislustig 2018! 😉

Marcella 18 januari 2018 - 8:32 pm

Wauww, wat een gaaf reisjaar! Je hebt 6 nieuwe landen in één jaar bezocht, wat veeeel! Leuke combi, je verre reizen zijn heel verschillend. Japan en 4 Afrikaanse landen. Mooie trips heb je tussendoor ook nog gedaan. Ik wens je voor 2018 ook een heerlijk reisjaar toe!

Elisa van der Sluis 25 januari 2018 - 12:04 am

Ja bizar eigenlijk he? Voor ons doen is dat behoorlijk veel inderdaad haha. En inderdaad, een groter contrast had er volgens mij niet kunnen zijn. Maar jij hebt ook echt prachtige reizen gemaakt Ben stiekem nog steeds jaloers op je trip naar IJsland 😉