Home BestemmingenAfrikaBotswana Traveldiary – 2,5 week op avontuur in zuidelijk Afrika

Traveldiary – 2,5 week op avontuur in zuidelijk Afrika

by Elisa van der Sluis
Reisfilm Botswana

We zijn er weer! Om maar meteen even met een cliché te beginnen: de tijd vliegt echt als je het leuk hebt. Voor wie het gemist heeft, de afgelopen 2,5 week maakten wij een reis door zuidelijk Afrika, Het was een mooie tijd vol met bijzondere momenten en ontmoetingen, met ups en helaas ook downs. Al wat nu overblijft is een hoofd vol prachtige herinneringen en honderden foto’s. In dit traveldiary probeer ik de reis voor je samen te vatten, al weet ik nu al dat dit niet in een paar woorden samen te vatten valt.

Terug in Zuid-Afrika

Vanaf de eerste minuut nadat we aankwamen in Zuid-Afrika voelde we ons weer helemaal op ons plek. De zon die ons toelacht, de vriendelijke mensen, de bloeiende Jacarenda’s die werkelijk overal staan, we genoten weer van elke minuut. De reis begonnen we in een prachtig B&B, het Belvedère Estate in Midrand, Johannesburg. De eerste avond maken we kennis met een aantal mensen die in onze groep zitten. Het blijkt een gezellige mengelmoes van Australiërs, Duitsers, Amerikanen en Engelsen te zijn. Allemaal mensen met wie we stuk voor stuk het heel goed kunnen vinden. Goed begin dus! Het verblijf in Johannesburg is van korte duur, de volgende dag start onze rondreis per overlandtruck en trekken we door naar Botswana.

Nieuwe landen & voor het eerst kamperen

Na een hele lange reisdag die ons naar de rand van de Kalahari woestijn in Botswana brengt zetten we voor het eerst de tent op. Ons eerste nachtje kamperen blijkt meteen een vuurdoop, ’s nachts stormt het de hele nacht en ’s ochtends kruipen er schorpioenen onder onze tent vandaan. Met gezonde zenuwen en een stalen gezicht trek ik het tentzeil omhoog terwijl de kleine monstertjes de benen nemen. Ook weer overleefd.

Vanaf hier volgt een aaneenschakeling van mooie momenten. Van de ontmoeting met leden van de San stam (bushmen) in de Kalahari, tot de overweldigende natuur en het gevoel van complete isolatie in de Okavango Delta. We maakten voor het eerst kennis met Namibië in de Caprivi regio, waar we ’s avonds langs de rivier onze tent opzetten. In Chobe National Park zien we tijdens een gamedrive honderden olifanten, buffels en andere dieren. Genieten van zwemmende en grazende olifanten tegen de ondergaande zon als we een riviersafari doen.

Na Botswana en Namibië is het de beurt aan Zimbabwe. Een land waar ik niet heel veel vanaf wist, behalve natuurlijk de huidige politieke en financiële status. Zimbabwe weet ons te verrassen. Het is er gemoedelijk en prachtig mooi. Mensen zijn arm, maar ongelofelijk vriendelijk en gaan een praatje met je aan om je te vertellen graag over hun Zimbabwe. We kijken onze ogen uit bij de beroemde Victoria watervallen en staan oog in oog met zwarte neushoorns in het Stanley & Livingstone game reserve.

Terug bij waar het begon

Vanuit Zimbabwe rijden we in 2 dagen terug naar Johannesburg, om de volgende dag weer naar het Krugerpark en de Panoramaroute te gaan. Voor ons de plek waar we vorig jaar verliefd werden op het prachtige Zuid-Afrika. We zien bekende plekken, die nog steeds even mooi en overweldigend zijn. De viewpoints langs de Panoramaroute zijn nog steeds even spectaculair, ik denk dat zulke uitzichten nooit gaan vervelen.
We zijn getuige van een bijzondere ontmoeting tussen 2 olifanten en zien de zon zakken achter de heuvels van het Krugerpark. Zien hyena’s weggejaagd worden door zebra’s en giraffen grazen van bomen. Ondertussen draait de camera overuren.

En toen ging het een beetje mis

Midden in de nacht wordt ik ziek en niet zo’n beetje ook. Ondanks alle inentingen, malariatabletten en andere voorzorgsmaatregelen. Zo zie je maar, je kan nooit overal op voorbereid zijn. In eerste instantie leek Liam in orde en terwijl hij op gamedrive ging, ging ik naar de dokter. Na een paar uur kreeg ik een berichtje, Liam was ook ziek geworden en kon natuurlijk niet zomaar terug. Doorbijten dus en een paar uur later kroop ook Liam bibberend van de kou zijn slaapzak in. Wat was ik toen blij met onze eigenlijk iets te warme slaapzakken!

De daarop volgende dagen voelen we ons allebei hondsberoerd. Gezien je ook niet echt opknapt van met 30 graden in een tent liggen, besluiten we toch maar mee te gaan met de geplande ochtenddrive en het bezoek aan de Panoramaroute. De laatste dag brengen we door in een hotel waar we vooral hebben geslapen en gerust. De vlucht naar huis leek een eeuwigheid te duren, maar ook die hebben we overleefd. Wat het precies is weten we nog steeds niet, waarschijnlijk een bacteriële infectie. Liam is inmiddels helemaal opgeknapt, ik helaas niet. Ik ga morgen dus maar even langs de dokter.

Al met al kijken we terug op een hele mooie en bijzondere tijd. We hebben zoveel leuke mensen ontmoet, mooie herinneringen gemaakt en bijzondere momenten gedeeld. En dat kamperen? Dat bleek best wel heel er tof te zijn en zeker voor herhaling vatbaar. Maar dan wel daar. In het prachtige Afrika…

Omdat foto’s soms veel meer zeggen dan woorden, is hier onze reis door zuidelijk Afrika in 34 foto’s!

NB. Deze reis door zuidelijk Afrika betreft deels een samenwerking tussen mij en Peri Peri reizen. Dit heeft geen invloed op mijn persoonlijke mening en visie op deze reis. Alle artikelen over deze reis zullen door mij persoonlijk geschreven worden, vanuit mijn eigen ervaringen en belevenissen. Bij gesponsorde artikelen zal ik duidelijk vermelden dat het om een gesponsord artikel gaat.

Ook een reis maken door zuidelijk Afrika? Neem dan zeker een kijkje op de pagina van Peri Peri reizen. Hier vind je de leukste en mooiste kampeer- en accommodatiereizen door Afrika.

Ook lezen:

8 comments

Co | Op reis met Co 15 oktober 2017 - 7:40 pm

Wat een geweldig mooie foto’s! Wel balen dat jullie ziek zijn geworden, hoop dat je je snel beter voelt.

Elisa van der Sluis 21 oktober 2017 - 12:47 am

Dank je wel! Inmiddels voelen we ons weer redelijk ok, gelukkig. Was een vrij hardnekkige bacterie.

Sabine 15 oktober 2017 - 10:47 pm

Wauw wat bizar mooi! Die eerste foto van de olifanten vond ik al indrukwekkend, maar toen kwam er nog veel meer spectaculairs! Je brengt het mooi over zo. Balen dat jullie ziek zijn geworden. Hoop dat het met jou nu ook snel beter gaat!

Elisa van der Sluis 21 oktober 2017 - 12:47 am

Thanks! Komen de komende tijd nog heel veel foto’s aan, heb er weer talloze gemaakt haha. Ziek zijn was even wat minder inderdaad, inmiddels gaat het weer redelijk beter. Vrij hardnekkige bacterie te pakken 😉

Narelle | wegvanhetnoorden.nl 16 oktober 2017 - 7:52 am

Wow, dat is echt veel te snel gegaan! Wat een foto’s jongens, zo mooi!! Wel jammer dat jullie beide ziek zijn geworden, kan me voorstellen dat de terugvlucht een hel was… Hopelijk gaat het snel beter met je.

Elisa van der Sluis 21 oktober 2017 - 12:44 am

Ja, niet normaal he? Zo kijk je er maanden naar uit en nu is het ineens voorbij. Die terugvlucht, ja dat was er 1 om heel snel te vergeten 😉

Marcella 3 november 2017 - 7:53 pm

Wat een heerlijke reis maakten jullie! Ik ben echt heel erg benieuwd naar alle verhalen. Je foto’s zien er al onwijs goed uit! Was het een beetje te doen, zoveel landen in relatief korte tijd?

Elisa van der Sluis 10 november 2017 - 4:46 pm

Dit was zo gaaf! Het was heel goed te doen, reisdagen vielen reuze mee en voldoende tijd om alles te doen wat we wilden 🙂