Home BestemmingenEuropaSchotland Traveldiary – stedentrip Edinburgh

Traveldiary – stedentrip Edinburgh

by Elisa van der Sluis

“This is a city of shifting light, of changing skies, of sudden vistas. A city so beautiful it breaks the heart again and again”.
Het zijn de woorden die auteur Alexander McCall gebruikte om “zijn” stad Edinburgh te omschrijven en na er 3 dagen te hebben doorgebracht, ben ik het volledig met hem eens.

Edinburgh, een stad die je grijpt en niet meer loslaat

Deze keer ging ik samen met mijn moeder op pad en na een vertraging die langer duurde dan de vlucht ernaartoe, wandelden we in de middag het centrum van Edinburgh binnen. Het was het begin van drie heerlijke dagen. Dagen waarin we genoten van al het moois dat Edinburgh te bieden heeft. De prachtige historische gebouwen, spookachtige steegjes en indrukwekkend kerken. Van prachtige uitzichten over de stad. Van heerlijk eten in gezellige pubs en een over de top high tea in een sjiek restaurant. Edinburgh nam mij vanaf het eerste moment in zijn greep en liet me niet meer los.

Ontsnappen aan het Schotse weer

Ook de typisch Schotse weersomstandigheden, waar we de tweede dag op getrakteerd werden, konden daar geen verandering in brengen. Dat hoort er ook wel een beetje bij wanneer je een stedentrip Edinburgh boekt. Al waren we ook niet van plan ons de hele dag te laten verregenen. We kochten een ticket voor een hop on hop off bus en maakten een stadstour. Het was bijna een privétour, op een Noor na waren we de enige in de bus. De gids vertelde met zoveel plezier over “zijn” stad dat we besloten om eerst de hele tour te volgen. Daarna stapten we uit bij de Royal Mile, waar we onze ogen uitkeken bij de vele prachtige gebouwen. We warmden ons op met een heerlijke kop cappuccino bij de Greyfriars Bobby pub en wandelden rond in het National Museum. Ook als de regen met bakken uit de hemel komt, is Edinburgh een waanzinnige stad om te bezoeken.

Op de derde en laatste dag was het weer compleet omgeslagen en besloten we de stad te voet te ontdekken. We wandelden naar het idyllische Dean Village, wat het meest schattige dorpje is wat ik ooit zag. We zagen eekhoorntjes en roodborstjes in de Princes street gardens en wandelden nog even over de Royal Mile. En toen was het plots tijd om terug te keren naar de luchthaven. Midden in de nacht stapte ik thuis binnen, moe, maar zo vol enthousiasme over alles wat ik had gezien.

Edinburgh, je was prachtig!

Ook lezen:

20 comments

Rowan 2 juli 2017 - 11:39

Wat een leuk en enthousiast artikel! Ik ben zelf al een tijdje erg benieuwd naar Edinburg en die sjieke high tea klinkt echt geweldig! 😉

Elisa van der Sluis 3 juli 2017 - 21:44

Edinburgh is echt te gek! Zal binnenkort eens een hotspotlijstje plaatsen met de high tea erbij 🙂

Sabine 2 juli 2017 - 15:01

Leuk stuk! Het is alweer even geleden dat ik er was, maar het staat me nog levendig bij 😀 Vooral het gure weer haha 😛 Nee maar echt, heerlijke stad!

Elisa van der Sluis 3 juli 2017 - 21:44

Zo echt…dat weer! Was echt verzopen aan het eind van de dag hihi. Maar verder: topstad!!

stephanie 2 juli 2017 - 15:04

Ik ben twee keer in Edinburgh geweest en vond het wel een leuke stad.
Mooie fotos heb je gemaakt, ondanks de regen 🙂
x

Elisa van der Sluis 3 juli 2017 - 21:45

Thanks meid! Luk dat jij er al 2 keer bent geweest, ik ga ook zeker nog een keertje terug 🙂

Stéphanie 3 juli 2017 - 13:37

Die gebouwen en steegjes zien er zo mooi en authentiek uit en Dean Village is zo schattig! En dat eekhoorntje, zo lief! Ook al is het maar en eekhoorn, ik blijf die beestjes leuk vinden. Gelukkig heeft de regen de pret niet mogen drukken en zijn jullie er vrolijk op uit gegaan. Ik ben nog nooit in Schotland geweest, maar wil er heel graag roadtrippen. Misschien dit najaar.

Elisa van der Sluis 3 juli 2017 - 21:47

Jaaa dat eekhoorntje, ik kan daar zo van genieten! Regen is een beetje een rode draad door mijn reizen dit jaar geloof ik haha. Laat me er niet echt door tegenhouden, behalve in Osaka. Toen liep je tot aan je enkels in het water, dan haak ik af ;-). Roadtrippen in Schotland lijkt me dus echt geweldig, ik ben alleen een beetje angstig voor links rijden. Moet er toch eens van komen. Eerst Liam maar eens over zien te halen 🙂

Jenny 3 juli 2017 - 22:45

Ik heb een stedentrip naar Edinburgh gemaakt toen ik nog in Leeds woonde. Een erg leuke stad in een prachtige omgeving.

Elisa van der Sluis 16 juli 2017 - 21:56

ben het helemaal met je eens! Ga ook zeker een keertje terug 🙂

Gabriëlle 6 juli 2017 - 08:21

Gaaf! Toen ik op rondreis was door Schotland ben ik alleen in Edinburgh geweest om mijn broer van het vliegveld te halen. De planning was vooral natuur toen, dus helaas niks van de stad gezien. Maar ik wil de stad zeker eens bezoeken, geweldig!

Elisa van der Sluis 16 juli 2017 - 21:56

O maar de natuur in Schotland is ook geen straf 😉 Het is wel een hele mooie stad, overal valt wel iets te zien. Onwijs leuk!

anto 6 juli 2017 - 09:08

Ook wij hadden helaas niet zo’n goed weer in Edinburgh destijds … hoort bij Schotland denk ik. Mocht je weer eens terug gaan, dan kan ik je zeker Arhtur’s Seat aanbevelen!

Elisa van der Sluis 16 juli 2017 - 21:55

Ja daar wil ik zeker de volgende keer heen. Hebben we nu mede door het weer overgeslagen, maar lijkt me heel mooi.

Martin 6 juli 2017 - 19:16

Gelukkig sloeg het weer om! Het ziet er echt mooi uit….en wat een prachtige eekhoorn! Mooi op die glanzende ondergrond.

Elisa van der Sluis 16 juli 2017 - 21:54

Dank je wel! Ben wel blij inderdaad dat we niet 3 volle dagen regen hadden 😉

Diana 8 juli 2017 - 10:06

Toch beetje typisch weer voor die streek. Maak het ook wel weer waard om te bezoeken omdat het dan een bepaalde sfeer heeft. Foto van de Eekhoorn is erg leuk.

Elisa van der Sluis 16 juli 2017 - 21:53

Ja haha dat klopt wel. Was er ook wel op voorbereid en het was niet erg. Hoort er een beetje bij 😉

Marcella 22 juli 2017 - 15:21

Heerlijke stad hé! Ik was er in 2012, en wil er graag nog eens naar terug! Met erna een roadtrip Schotland dit keer 😉

Elisa van der Sluis 23 juli 2017 - 20:23

hihi, ik heb precies hetzelfde plan 🙂

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Om te zorgen dat deze website soepel draait worden cookies gebruikt. Wanneer je doorgaat met het gebruiken van deze website, zonder je cookie-instellingen aan te passen, en klikt op "Accepteren" dan ben je akkoord met deze instellingen. Accept Read more