Home BestemmingenEuropaDuitsland Traveldiary – een winters weekend in de Eifel NP

Traveldiary – een winters weekend in de Eifel NP

by Elisa van der Sluis

Afgelopen weekend was het tijd voor ons laatste reisje van 2017. De bestemming? Nationaal Park de Eifel in Duitsland! Een prachtige omgeving, net over de grens bij Maastricht. Perfect voor een weekendje weg.

Landal Eifeler tor

Meestal vliegen we de halve wereld over voor onze reizen, deze keer kozen voor een bestemming dichter bij huis. Voor het eerst in tijden hadden we een huisje geboekt in een vakantiepark en Liam’s ouders gingen gezellig mee. We kozen voor Landal Eifeler tor. Dit park is redelijk nieuw en kleinschalig opgezet. Geen mensenmassa’s dus, maar gewoon rustig en gezellig. Én met uitzichten waar je u tegen zegt. Direct toen we aankwamen stond ik mij te vergapen aan het prachtige uitzicht over de Eifel en kleine nabij gelegen dorpjes. Een kleine glimlach kon ik niet onderdrukken.

Na een warm welkom starten we ons weekend met curryworsten. Mag natuurlijk niet ontbreken tijdens een weekendje Duitsland. We blijken 1 van de huisjes onderaan het dal te hebben. Flinke klim omhoog als je een hapje wilt eten, maar het uitzicht over het heuvellandschap van de Eifel is het meer dan waard.

Phantasialand

Al tijden hoorde ik goeie verhalen over Wintertraum in Phantasialand. Een soort winterefteling op zijn Duits. Gezien we maar een halfuurtje rijden van Phantasialand vandaan zitten en we met een aardige korting kaartjes weten te kopen, besluiten we een kijkje te gaan nemen. Het bleek een goede beslissing, want wat is dit een leuk pretpark! Het park, met verschillende landen als thema, is helemaal in kerstsfeer. Overdag gaan we van de ene in de andere attractie. Er staan een aantal zeer toffe achtbanen, maar ook de rustigere attracties zijn zeker de moeite. In de avond genoten we van duizenden fonkelende lichtjes, vuurspuwende draken en mooie shows. Binnenkort meer over Phantasialand!

Niet alles kan gepland worden

Op de derde dag hadden we het idee om naar Monschau te gaan. Een pittoresk middeleeuws dorpje aan de rand van de Eifel, met een gezellig kerstmarktje. Helaas gooide het weer roet in het eten. Het begon namelijk kei en keihard te sneeuwen. Binnen no time was de hele omgeving veranderd in een waar winter wonderland! Op zich niet zo’n probleem, ware het niet dat onze auto onderaan het dal geparkeerd stond en de plaatselijke sneeuwschuiver met pech stond. Een besneeuwde helling in een sneeuwbui op willen rijden is niet zo’n heel goed idee en dus besloten we in het park te blijven. We waagden nog een wandelpoging, maar ook dat bleek niet zo’n heel goed idee.

Na een ouderwets potje Monopoly (mijn schoonmoeder won, ze juicht nu nog) stopte het plots met sneeuwen en dus konden we eindelijk een stuk gaan wandelen. In het begin zakten we nog tot aan onze enkels weg in de sneeuw, maar het dooide plots zo hard dat de sneeuw op veel plekken al snel veranderde in kletsnatte drap. Een poosje wandelden we rond in de prachtige omgeving. We genoten van de groene dennenbomen tegen de heuvels, pittoreske dorpjes langs het water en natuurlijk van de sneeuw. Tegen de avond wandelden we terug richting het park. We aten nog een schnitzel (want ja, when in Germany…) in het restaurant en genoten van een rustig avondje.

Code oranje, rood en alles in het wit

De volgende ochtend bleek als snel dat we maar beter konden maken dat we weggingen. In Nederland was code oranje ingezet vanwege de sneeuw en vooral de wegen rondom Maastricht en Eindhoven zouden het zwaar te verduren krijgen. Laten dat nou net de wegen zijn die wij moesten hebben. Lang verhaal kort, code oranje werd code rood, alles was wit, de A2 ging dicht en wij deden er in plaats van 3 uur maar liefst 8 uur over om thuis te komen. Een weekend wat we dus niet snel zullen vergeten, maar wel 1 waar we nog vaak met een glimlach aan terug zullen denken.

Ben jij al eens in Nationaal Park de Eifel geweest?

Ook lezen:

22 comments

Yvonne 14 december 2017 - 10:28 am

Wat jammer dat jullie niet naar Monschau konden (het is echt een leuk plaatsje), maar wat gaaf dat je er zo’n winterwonderland voor terug kreeg. Echt een bijzonder weekend werd het zo, kan me voorstellen dat jullie het niet snel zullen vergeten. 🙂

Marieke 14 december 2017 - 7:37 pm

Klinkt als een leuk en gezellig weekend! Zoals ik op ig al vertelde ga ik in maart met mijn familie naar vakantiepark Eifelertor, voor mij voor het eerst in een vakantiepark, en een écht familieweekend met mijn 3 neefjes! Ben al vaker in de regio geweest, het ligt op nog geen 50 minuten van mijn woonplaats!

Elisa van der Sluis 19 december 2017 - 11:55 pm

Jaaa superleuk! Grappig ook dat je in hetzelfde park zit, ben benieuwd hoe je het vind. Wij gaan niet vaak naar een vakantiepark, dit was de 2e keer. Heb er wel echt van genoten moet ik zeggen.

Rowan 15 december 2017 - 10:54 am

Ik heb de Eifel bezocht in de zomer, ook prachtig! Maar zo’n wit landschap is toch wel heel bijzonder en mooi!

Elisa van der Sluis 19 december 2017 - 11:54 pm

Aanrader Rowan, het is er zooooo mooi!

Laura | Billenblootkokosnoot.nl 15 december 2017 - 11:34 am

Lijkt me een heerlijke bestemming om eens te bezoeken! Het weer levert wel mooie plaatjes op!

Elisa van der Sluis 19 december 2017 - 11:54 pm

Het is een fantastische plek om er even helemaal tussenuit te zijn. Je hebt echt eventjes het vakantiegevoel 🙂

Carolien 15 december 2017 - 4:12 pm

Ziet er prachtig uit, ga ik onthouden. Wij hebben lang geleden eens soortgelijk meegemaakt. Toen waren we een midweek naar Zuid Limburg met familie. Op de heenweg al autopech, zo’n 4 uur stilgestaan, hadden we ooknog files. Eenmaal op het park begon het keihard te sneeuwen en konden we geen kant op want de auto’s waren helemaal ingesneeuwd. Wij stonden wel op een berg en hadden een slee mee dus we gingen ouderwets met de slee van de berg af met de kids, zo’n pret gehad! Later moesten de auto’s met behulp van tractoren weggesleept worden en konden we ook met moeite door de sneeuw naar huis. Was ook een hele onderneming. Na jouw verhaal moet ik gelijk aan onze vakantie denken haha. Sneeuw is heel leuk maar niet als je met d eauto weg moet.

Elisa van der Sluis 19 december 2017 - 11:53 pm

Ohhh haha wat een verhaal! Wel iets wat je nooit meer vergeet ;-). Moet ook bekennen dat dit voor mij niet de eerste keer was, had het jaren terug tijdens een weekend Maastricht ook. 6 over gedaan om thuis te komen hihi. De Eifel is verder wel echt een aanrader, denk dat jij het er prachtig zou vinden.

Diana 15 december 2017 - 9:02 pm

Zelf ben ik ooit 8 jaar geleden in deze regio geweest. Het was toen vooral heel zonnig met een temperatuur van ongeveer 24 graden. Heel wat anders dan die sneeuwstorm/val bij jullie. Moet wel zeggen dat dit natuurlijk ook weer een magisch gevoel geeft.

Elisa van der Sluis 19 december 2017 - 11:52 pm

Dat is zeker anders haha, wel leuk. Wij denken eraan om van de zomer terug te gaan, lekker wandelen enzo. Het is er wel echt prachtig mooi.

Jenny 15 december 2017 - 11:34 pm

Wat een mooi weekend om in de Eiffel te zijn. Prachtig wit!

Phantasialand heb ik als kind vaak bezocht. Dat lag lekker dichtbij 🙂

Elisa van der Sluis 19 december 2017 - 11:51 pm

Leuk dat het zo dichtbij was! Vond het wel echt een tof park, het schijnt enorm verandert te zijn de afgelopen jaren. We hadden wel echt mazzel met de sneeuw, het was echt prachtig!

Sabine 16 december 2017 - 12:01 am

Wat mooi! Ben er nooit geweest. De sneeuw levert wel mooie plaatjes op. Ik vond het altijd leuk als ik niet weg hoefde en met kerst haha.

Elisa van der Sluis 19 december 2017 - 11:51 pm

Ik heb een beetje hetzelfde. Het is werkelijk schitterend, zolang je maar niet de weg op hoeft.

anto 18 december 2017 - 1:24 pm

De Eifel is zo mooi! Ben er nog niet eerder met sneeuw geweest, maar een kennis van me was er ook en die stuurde prachtige foto’s door. Jammer van Monschau maar eerlijk is eerlijk, het is er wel echt super toeristisch 😉

Elisa van der Sluis 19 december 2017 - 11:50 pm

Ja dat ben ik helemaal met je eens, maar stiekem is het er toch ook wel leuk. Misschien van de zomer maar eens een kijkje nemen ;-).

Eva 19 december 2017 - 9:01 am

Hoe boek je het winter wonderland arrangement bij, bij Landal 😉 Ook al is het wellicht niet praktisch en verstoorde het jullie programma, ik vind die sneeuw werkelijk prachtig!

Elisa van der Sluis 19 december 2017 - 11:49 pm

hahaha, nou inderdaad! Wij vonden het ook prachtig hoor en zo blijkt maar weer dat je niet alles kan plannen. En dat is maar goed ook 😉

Sanne 19 december 2017 - 10:05 am

Toch heeft het ook wel wat he. Zo’n sneeuwbui waardoor je eigenlijk niet naar buiten kan. Gezellig met zijn allen spelletjes doen, lekker knus. Gelukkig was je er een lang weekend, zodat je toch nog wat van de omgeving hebt kunnen zien. En curryworsten, het hoort er wel echt een beetje bij he! 🙂

Elisa van der Sluis 19 december 2017 - 11:49 pm

Dat sowieso, het was ook echt heel erg gezellig. En inderdaad, een bezoek aan Duitsland is niet compleet zonder Curryworst!

Aniek 20 december 2017 - 12:19 pm

Ik ben hier heel vaak in de zomer om te fietsen. Maar zo in de sneeuw is het ook heel mooi!!