Home BestemmingenAfrikaZuid-Afrika Wandelen in de magische Drakensbergen

Wandelen in de magische Drakensbergen

by Elisa van der Sluis

In het oosten van Zuid Afrika ligt een wel heel bijzonder natuurgebied: de Drakensbergen. In de Drakensbergen wisselen ruige bergen zich af met groene valleien en mooie watervallen, een must visit voor natuurliefhebbers en wandelaars. Er zijn diverse wandelroutes te vinden in het gebied, voor zowel ervaren als minder ervaren wandelaars. De lengtes variëren van 2 kilometer tot maar liefst 45 kilometer. Wij kozen voor een route vanuit het Royal Natal National Park, wereldberoemd vanwege het adembenemende Amphitheater en de vele watervallen die er te vinden zijn.

Dikke pech

De route vanuit St. Lucia richting Drakensbergen was werkelijk adembenemend mooi. Vooral voorbij Durban waren we omgeven door de ruige bergen waar dit gebied zo bekend om staat. We reden langs diverse kleine dorpjes met de inmiddels voor ons zo herkenbare rondavels, de kleine ronde huisjes met rieten daken. Hier en daar staken kuddes koeien en geiten rustig de weg over.

Helaas was er ook wat pech onderweg. Op een gegeven moment besloot een auto voor ons even midden op de snelweg bijna tot stilstand te komen, waardoor onze gids vol op de rem moest trappen. Ik zat achterin nietsvermoedend van al het moois om mij heen te genieten en knalde vanuit het niets vol, maar dan ook vol met mijn knie tegen de stoel voor mij. Gevolg: een dikke knie. Leuk vooruitzicht als je weet dat je de volgende dag een flink stuk mag wandelen. Nu was het gelukkig niets ernstigs, dus ik zette mijn tanden op elkaar en wandelde (ok, strompelde) gewoon vrolijk mee.

Drakensbergen omgeving

dorpje

geitjes Drakensbergen

Wandelen in Drakensbergen

Onze wandelroute startte vanuit het visitorscentre in het Royal Natal National Park. Het begin van de wandelroute bestond uit geasfalteerd pad door een vrij dicht begroeid stuk bos. Ondanks de dichte begroeiing was er nog veel lichtinval waardoor de mooie groene omgeving goed tot zijn recht kwam. Dwars door het bos liep een riviertje wat trapsgewijs in verschillende kleine watervalletjes zijn weg naar beneden volgt. Het is een bijna magisch stukje natuur om doorheen te wandelen en door het asfalt erg goed te doen.

wandelpad Drakensbergen

rivierEen eind verderop hield het asfalt op en werden deze vervangen door houten vlonders en kleine bruggen die over het riviertje liepen. Erg bijzonder, hier kwamen we ook een aantal mooie rotspartijen tegen waar rotstekeningen van de oude San (bosjesmannen) op te zien waren.

San rotstekeningen

De route leidde naar de Cascade Falls. Een serie watervallen die trapsgewijs in elkaar overlopen. Op dit prachtige plekje namen we ruim de tijd om te genieten en natuurlijk foto’s te maken van de prachtige natuur. Ook mochten we hier het water in! Dat is natuurlijk altijd fijn en lekker verkoelend!

Cascade Falls

Het laatste deel van de route bestond uit een wat ruiger pad, waarbij best veel geklommen moest worden om bij het hoger gelegen uitkijkpunt te komen. Omdat ik inmiddels flink last van mijn knie begon te krijgen, besloten Liam en ik om bij de watervallen te blijven en de rest daar op te wachten.

De wandeling van en naar het uitkijkpunt duurde ongeveer een halfuurtje, dus we hadden genoeg tijd om nog wat meer foto’s te maken en een beetje te relaxen bij het water. Ook zagen we een paar vrouwen die het hoge gras aan het kappen waren. Hier maken ze de daken van de rondavels van. De vrouwen lopen dit wandelpad dagelijks zo’n vier keer met de zware balen gras op hun hoofd! Dit zien we thuis niet zo veel, dus ik vroeg beleefd of ik ze op de foto mocht zetten en gelukkig was dat geen enkel probleem voor de twee hardwerkende dames.

Wildlife in Drakensbergen

Op de terugweg kwamen we al snel een klein groepje bavianen tegen. Leuke dieren, maar ze kunnen ook vrij gevaarlijk zijn. Op een afstandje van genieten dus. Even later werden we vanuit de bosjes begluurd door een nieuwsgierige nyala.

Onderweg vertelde onze gids nog dat het water hier zo schoon was dat je het gewoon kon drinken. Dat wilden we wel uitproberen en zo besloot de broer van Liam even een flesje te gaan vullen. Ik wees hem op een open stuk tussen de bosjes waar hij gemakkelijk naar benden kon afdalen om wat water te pakken.

Terwijl hij daar rustig zijn flesje stond te vullen kreeg hij de schrik van zijn leven, er lag namelijk een groene boomslang pal naast hem in de bosjes! Die zijn behoorlijk giftig. Als de bliksem terug naar boven dus en nog met het volle flesje ook. Best knap, ik denk dat ik die het eerste had laten vallen. Ik ben nu eenmaal niet zo’n heldin. Allemaal namen we een slokje van het “met gevaar voor eigen leven” getapte water. Hoewel het erg lekker smaakte, vertrouwde ik het toch niet helemaal. Even later waren we allemaal weer veilig en wel terug bij ons minibusje en konden we terugkijken op een ongelofelijk mooie dag in de Drakensbergen.

Een paar tips voor een wandeling door Drakensbergen

– trek wandelschoenen aan. Het pad is hier en daar vrij glad en op sommige plaatsen behoorlijk ruig. Goed schoeisel is dus heel belangrijk.
– Ga vroeg op pad. Zoals bij zoveel bestemmingen, loop je ook hier net in je eentje. Hoe vroeger je vertrekt, hoe minder mensen er op pad zijn.
– Neem voor vertrek water en iets te snacken mee. Op het visitors centre na, zijn er geen plekken waar je iets kunt drinken of eten.
– Hou het weer in de gaten. Op mistige dagen is het uitzicht lang niet zo mooi, dus als je de tijd hebt probeer je bezoek dan zo goed mogelijk in te plannen.
– pas op voor (giftige) slangen!

Wist je dat ook de Panorama route ten noorden van Johannesburg deel uit maakt van de Drakensbergen? Deze prachtige route leidt je langs een aantal spectaculaire uitkijkpunten, waarvan de Blyde River Canyon mijn favoriet is.

Meer lezen?  Yvonne schreef een blog vol tips over wat er allemaal te zien en te doen is in Drakensbergen.

Ook lezen:

10 comments

Sabine 10 juli 2016 - 2:55 pm

Wat mooi! Wel balen van de pech met de auto en je dikke knie 🙂 Maar gelukkig toch de wandeling nog kunnen maken. Water drinken uit de natuur vind ik ook altijd wel een beetje eng. Heb het toch wel een paar keer gedaan en nooit ziek geworden.

elisavandersluis 15 juli 2016 - 1:21 pm

Ik zie je reactie nu pas, hij was zomaar in mijn spam belandt! Ik wist niet zo goed wat ik nou van het water moest vinden, het smaakte erg lekker maar ik was toch een beetje huiverig voor enge ziektes geloof ik haha.

Rowan 10 juli 2016 - 5:18 pm

Dit lijkt mij een fantastische wandeling! Als ik ooit in Zuid Afrika ben… Dan weet ik wat mij te doen staat! 😉 Mooie foto’s heb je gemaakt, vooral die werkende vrouwen en die met de blauwe lucht vind ik bijzonder mooi!

elisavandersluis 10 juli 2016 - 5:49 pm

Dank je wel voor je compliment Rowan! De lucht was zo waanzinnig mooi blauw die dag, daar hadden we echt geluk mee. Het is zeker een hele mooie wandeling, 1 van de mooiste die ik gedaan heb. Ik zou graag nog eens terug gaan om meer routes te doen.

Eva 12 juli 2016 - 8:30 pm

Prachtige omgeving zeg, mooie tocht die jullie gemaakt hebben! Hopelijk was je knie snel weer ok? 😉

elisavandersluis 12 juli 2016 - 10:28 pm

Dank je wel! Was zeker en hele mooie tocht, echt een aanrader. Die knie heeft nog een week geduurd haha. Gelukkig was het niks ergs, vooral met de terugvlucht was het even balen.

Marcella Molenaar 10 augustus 2016 - 9:58 am

Wauw, wat een onwijs mooi gebied! Balen van die noodstop joh! 🙁 Hopelijk heb je er niet lang last van gehouden!

elisavandersluis 10 augustus 2016 - 10:37 am

Is echt prachtig daar, je kijkt je ogen uit! Knie heb ik een dag of 3 echt last van gehad, daarna ging het wel weer. Balen, maar ja je doet er weinig aan 🙂

Carolien 22 december 2017 - 5:07 pm

Drakensbergen lijkt mij prachtig. Leuk dat je er ook een wandeling hebt gemaakt, dan beleef je het toch meer dan alleen vanaf een uitkijkpunt. Mooi dat je dat hert zag tussen de bosjes!

Elisa van der Sluis 31 december 2017 - 3:25 pm

Het is er echt schitterend, 1 van de mooiste wandelgebieden waar ik ooit ben geweest. Je komt er verschillende dieren tegen, allemaal vrij ongevaarlijk, blijft zo gaaf om te zien.