Home BestemmingenAziëThailand Een niet zo fijn avontuur in de Thaise jungle

Een niet zo fijn avontuur in de Thaise jungle

by Elisa van der Sluis

Tijdens onze reizen gaan we er graag op uit in de natuur. We maakten al vele wandelingen door prachtige natuurgebieden, waar we genoten van de rust, schoonheid en ruimte. Toen we tijdens onze reis door Thailand het eiland Koh Samui bezochten, leek het dan ook een goed idee om een middagje op zoek te gaan naar de bekende watervallen in de jungle. Leek, want dat idee pakte net even anders uit dan de bedoeling was.

Nee nee, op de jeep

Op Koh Samui huurden we een scooter om het eiland te gaan verkennen. Één van de tips die we meekregen was om de Namuang watervallen te bezoeken. Goed idee dachten we en we gingen op pad. Vanuit Crystal Beach reden we iets voorbij Lamai toen we borden in de richting van Waterfall 1 tegenkwamen. Via een stijl en smal bergpad kwamen we aan bij het wandelpad naar de waterval, maar het pad bleek helaas onbegaanbaar te zijn. Enigszins teleurgesteld stapten we weer op de scooter en reden naar Waterfall 2. Deze bleek meer op bezoekers te zijn ingesteld. Er was in elk geval een informatiepunt en een winkeltje. Voor een paar Baht kon een jeep ons naar het startpunt van de wandelroute brengen. Toen ik in de jeep plaats wilde nemen en de chauffeur zei: ‘nee nee, op de jeep’, dacht ik nog dat hij een geintje maakte. Niet dus.

sam_2019

Start van het avontuur

De rit op de jeep was al een avontuur op zich, met scherpe bochten, steile bergpaden en diepe afdalingen. Ontzettend gaaf! Bij het startpunt van de wandelroute moest ik even slikken. Het pad bestond uit smalle houten bruggen, bestaande uit 3 houten planken. Gelukkig niet erg hoog van de grond, maar ze zagen er niet echt betrouwbaar uit. Het bord waarop stond dat het een gevaarlijk pad betrof en je het één voor één (meer paste ook niet, maar oké) moest betreden, voorspelde ook al niet veel goeds. Ach, dacht ik, we waren niet de eersten die het pad zouden betreden en vast ook niet de laatste en dus begonnen aan onze wandeling. De start van ons avontuur.

[easy-image-collage id=2257]

Verstijfd van angst

We wandelen over de smalle bruggen en paden door de prachtige natuur. Mooi was het zeker. Soms bogen de planken door als we er overheen liepen, geen fijn gevoel. Onderweg kwamen we een ander stel tegen. Ik vroeg of het nog ver was en de vrouw zei van niet, maar waarschuwde ons wel. Een stukje verderop zaten namelijk veel spinnen, zo groot als haar hand en net boven haar hoofd. We lachten en ze liep verder. Ik keek nog even naar haar en besefte dat ze een stuk kleiner was als ik. Door mijn hoofd schoot de gedachte dat de spinnen bij mij dus op gezichtshoogte konden zitten. Vervolgens of ze echt zo groot zouden zijn. Misschien zelfs giftig? Op dat moment gebeurde er iets met me wat ik nooit eerder had meegemaakt. Ik verstijfde compleet, kreeg het benauwd en kon letterlijk geen stap meer verzetten. Alleen bij de gedachte aan joekels van spinnen sloeg de angst mij dus volledig om het hart. Ik probeerde rustig te worden, maar kreeg het gewoon niet voor elkaar om verder te gaan.

Bij zinnen komen

Uiteindelijk wist Liam mij zover te krijgen om de laatste paar meter naar het iets verderop gelegen rustpunt te krijgen. Bij het rustpunt waren een aantal kleine watervallen en poeltjes. Ik hurkte bij één van de poeltjes en gooide een plons ijskoud water over mij heen. Ik moest letterlijk even afkoelen. Na een poos kwam ik weer een beetje tot rust en bij zinnen en begon ik mij te schamen voor mijn paniekaanval. Wat was ik een watje! Ik baalde echt van mezelf dat ik zo bang kon zijn alleen bij de gedachte van een paar stomme spinnen. Ik had ze niet eens gezien! Ondertussen durfde ik nog steeds niet verder, maar gelukkig vond Liam het ook wel mooi geweest. Ik maakte nog snel een paar foto’s van de omgeving en toen besloten we terug te gaan. Met lood in mijn schoenen volgde ik het pad terug. Eenmaal bij het startpunt voelde ik een enorme opluchting en kon ik eindelijk weer lachen. Bij onze accommodatie besloot ik dat het tijd was voor een hele grote cocktail aan het strand.

[easy-image-collage id=2259]

Eind goed al goed

Als ik nu aan ons avontuur terug denk kan ik er allemaal wel om lachen. Al baal ik er wel enigszins van dat ik niet verder durfde. Ik vind mezelf nog steeds een watje. Tijdens onze bushwalk in Zuid-Afrika afgelopen jaar werden we ook gewaarschuwd voor spinnen. Even dacht ik terug aan dit moment, maar deze keer besloot ik wel door te zetten. Gelukkig, want ik had het voor geen goud willen missen. De angst is niet weg, maar is nooit meer zo hevig geweest. Spinnen geven mij nog steeds de kriebels, al kan ik de kleintjes heus wel aan. Wel keek ik in ons tented camp in het Krugerpark elke dag mijn schoenen na voor ik ze aantrok. Gewoon, voor het geval dat.

Heeft de avonturier in jou je ook weleens in de steek gelaten?

Ook lezen:

12 comments

Ilona 9 oktober 2016 - 7:11 pm

Wat een avontuur Lies 😉 Ik ben ook al zo’n held op sokken wanneer het op spinnen aankomt 😉 Brrr, kippenvel. Vooral nu je het over het Krugerpark hebt, laat ik daar nu ook over een maand zijn. Wel een held hoor, dat je het hebt gedaan. Stoer!

elisavandersluis 9 oktober 2016 - 9:57 pm

Hahaha ja ik ben echt een watje! Gaaf dat jullie ook naar het Krugerpark gaan, is echt heel tof! Zeker een Bushwalk doen, dan ervaar je het park weer heel anders.

Daphne | Travelshot.nl 9 oktober 2016 - 9:59 pm

Haha oei kan me er wel wat bij voorstellen hoor, ik ben namelijk ook absoluut geen held met spinnen.. 🙂
Wel goed dat je toch bent gegaan!

elisavandersluis 11 oktober 2016 - 9:57 pm

Ik wist wel dat ik geen held was, maar dat het zo erg was…;-)

Shirley 10 oktober 2016 - 10:57 am

Onee! Krijg al de kriebels als ik je verhaal lees. Ik ken het gevoel van wanneer ik me besef dat ik met een misstap in de afgrond kan vallen (zo lijkt het soms), daarvan kan ik ook helemaal verstijven en zo heb ik al eens huilend op een berg gestaan, oeps. De wandeling ziet erop je foto’s heel mooi uit, dus goed dat je toch nog tot dat ene punt bent gekomen. Daar kun je al trots op zijn en achteraf is het toch een leuke anekdote!

elisavandersluis 11 oktober 2016 - 9:59 pm

oja, dat van hoogtes herken ik ook! Heb namelijk ook hoogtevrees haha. Ik ben wel blij inderdaad dat we nog tot halverwege zijn gekomen, want het was wel echt heel erg mooi. En inderdaad, het blijft een leuk verhaal 😉

Sabine 10 oktober 2016 - 4:27 pm

Wat een avontuur en ik kan je goed begrijpen hoor! Ik zou ook heel angstig zijn en is niets om je voor te schamen. Ik heb ook zulke momenten meegemaakt dat ik niet meer verder durfde en totaal verstijfde van angst. Meerdere keren op dezelfde plek zelfs (ben een beetje hardleers hahaha). Namelijk tijdens het rots klimmen in Colombia. Dat doen we wel eens maar ik heb vreselijk hoogtevrees. De eerste keer had ik twee meter geklommen en durfde ik niet meer verder noch naar beneden. Hing ik daar vastgeklmapt aan die rots te huilen op twee meter hoogte… echt té erg. De instructeur moest me van de rots komen plukken. Echt niet cool hoor!

elisavandersluis 11 oktober 2016 - 10:01 pm

Hahaha dat zou mij ook zomaar kunnen overkomen, heb namelijk ook hoogtevrees. Ik ben gewoon echt een watje ;-). Rots klimmen lijkt me wel heel erg gaaf trouwens, maar denk toch dat ook ik huilend aan de rots zou hangen. Nu schaam ik me er trouwens niet meer zo erg voor, maar op het moment zelf wel. Vooral omdat Liam stiekem best verder had gewild. Ooit wil ik nog wel een tweede poging wagen, kijken of ik dan wel durf 🙂

Nanouk | Samen de Wereld Ontdekken 15 oktober 2016 - 8:51 am

Oooh wat herkenbaar! Ik heb t dan niet met spinnen, maar we waren een keer van t pad afgegaan tijdens een wandeling in Cuba (door t nevelwoud). Ik maakte me zo’n zorgen toen! Ik was super bang dat mijn vriend iets zou overkomen en dat ik dan in m’n eentje terug moest om hulp te halen. Achteraf denk ik ach joh zo midden in de bush bush was t nou ook weer niet maar op dat moment was ik echt bang! Maf hè.

elisavandersluis 15 oktober 2016 - 9:23 pm

Haha nou dat ik had ik nou ook! Maar dan in het kwadraat 😉 Wij waren ook helemaal niet diep in de jungle, moesten nog best een stuk, maar in één keer sloeg volledig de paniek toe. En waarom? Geen idee, heb geen spin gezien haha. Ik ben stiekem wel een beetje blij dat ik niet de enige ben trouwens.

Tim 19 juli 2018 - 10:03 pm

Hooi Lies,

Ik begrijp je helemaal, wat een avontuur maar hier ben ik dus zo bang voor dat dit me gaat beinvloeden op me 1e grote allermooiste reis die ik ga maken. Zou zo graag zonder angst Thailand doorreizen en juist de prachtige plekken zoals deze bezoeken zonder angst…..

Jouw reactie zou net als mijne zijn… paniek en daardoor denk ik toch dat ik nog even een spinnen therapie ga doen. Wil volgend jaar naar Thailand en wil juist de prachtigste plekken zoals dit ontdekken zonder constant bang te zijn.

Hoop dat het gaat lukken als je tips hebt please ze zijn welkom haha !

Groetjes

Tim

Elisa van der Sluis 22 juli 2018 - 11:03 pm

Hey Tim, ik kan je maar 1 tip geven: gewoon gaan! Ik ben letterlijk bang voor alles wat vliegt, kruipt en meer pootjes heeft dan ik ;-). Ik heb inmiddels in Afrika in een tent geslapen, een wandeling door het Kruger gedaan en in een boshut zonder voorzieningen in Estalnd geslapen. Ik leef nog steeds. Ik snap je angst echt, want ik heb het ook. Ik verstijf dan ook echt helemaal. Maar weet je, hier thuis kom ik ze ook tegen. In Thailand was dit trouwens de enige plek waar wij zijn geweest waar ze zaten, op de eilanden en in Bangkok helemaal niets gezien. Dus wees niet al te bezorgd en laat het je reis niet beïnvloeden. Extra troost, meestal zitten ze rustig in een web en die verlaten ze niet zomaar, dan moet je echt iets heel geks doen. Veel plezier op je reis, ga er van genieten! Groetjes!